Hvornår trækker jeg mit tema?
Tidligst 10 dage før den skriftlige prøve trækkes et tema som der er arbejdet med i klassen. Under dette tema, skal I vælge et emne som I så skal fordybe jer i. I skal udarbejde en disposition om det udvagte emne, og det er den I skal tale ud fra til prøven. I skal angive kilder i dispositionen, og det må ikke være de samme som de tekster der har været arbejdet med i klassen.
Hvordan foregår prøven?
- Redegørelse for et selvvalgt emne med udgangspunkt i et lodtrukkent tema (ca. 7 min)
- Uddybende samtale mellem lærer, censor og elev om jeres redegørelse/selvvalgte emne indenfor det lodtrukne tema (ca. 7 min.)
Jeres disposition udvælger I selv - dog i samråd med læreren, og dispositionen skal ligeledes godkendes af læreren. I må medbringe dispositionen til prøven.
I anden del af prøven som er den uddybende samtale, går I, i dybden med jeres emne: Husk at perspektivere til
kultur- og samfundsforhold, egne forhold (fx erfaringer) og til det overordnede lodtrukne tema.
I må ikke medbringe notater eller andet til den mundtlige prøve.
Hvilket emne må jeg vælge?
I må gerne vælge at fordybe jer i et emne der har været berørt i løbet af året, men I skal så selv finde andre tekster og/eller film end det der allerede har været arbejdet med.
Hvilke kilder må jeg bruge?
I skal selvfølgelig finde læsestof (og evt. andre kilder) om jeres selvvalgte emne. Der er ikke et krav om at I skal opgive et bestemt antal sider i jeres disposition, men der er selvfølgelig en forventning om at I har læst nok til at I kan tale i 7 min. om jeres emne.
Derudover må I gerne opgive film eller lignende. I må ikke opgive tekster som I har arbejdet med i årets løb (= som står på jeres pensum). I de kilder der opgives på jeres disposition, skal der være mindst 2 kilde-typer repræsenteret (fiktion, sagprosa, lyrik, film, video, audio, etc.)
Hvem må jeg samarbejde med?
Hvis I har trukket det samme emne, må I gerne samarbejde om emnet, men selve prøven er individuel.
Hvad må jeg have med?
I må gerne medbringe bilag i form af statistikker eller grafiske illustrationer til den mundtlige prøve - MEN disse skal i så fald være godkendt og underskrevet af læreren, samt medsendt dispositionen. Dvs at disse skal være fundet og afleveret til lærer før deadline for aflevering af disposition.
Se evt. mere her: EMU FS10
I må gerne vælge at fordybe jer i et emne der har været berørt i løbet af året, men I skal så selv finde andre tekster og/eller film end det der allerede har været arbejdet med.
Hvilke kilder må jeg bruge?
I skal selvfølgelig finde læsestof (og evt. andre kilder) om jeres selvvalgte emne. Der er ikke et krav om at I skal opgive et bestemt antal sider i jeres disposition, men der er selvfølgelig en forventning om at I har læst nok til at I kan tale i 7 min. om jeres emne.
Derudover må I gerne opgive film eller lignende. I må ikke opgive tekster som I har arbejdet med i årets løb (= som står på jeres pensum). I de kilder der opgives på jeres disposition, skal der være mindst 2 kilde-typer repræsenteret (fiktion, sagprosa, lyrik, film, video, audio, etc.)
Hvem må jeg samarbejde med?
Hvis I har trukket det samme emne, må I gerne samarbejde om emnet, men selve prøven er individuel.
Hvad må jeg have med?
I må gerne medbringe bilag i form af statistikker eller grafiske illustrationer til den mundtlige prøve - MEN disse skal i så fald være godkendt og underskrevet af læreren, samt medsendt dispositionen. Dvs at disse skal være fundet og afleveret til lærer før deadline for aflevering af disposition.
Se evt. mere her: EMU FS10
Hvordan forbereder jeg mig bedst muligt?
Det er en god idé er du følger med i nyhederne så du ved hvad der sker ude i verdenen, og specielt hvis der er noget helt aktuelt i forhold til netop dit emne. Hold dig opdateret gennem BBC home
eller BBC News World. Flere links til nyheder her.
Hvordan forberder jeg den uddybende samtale?
Efter redegørelsen (dispositionen) er det fint at have gjort sig nogle tanker om hvad man kan tale om, det ER en samtale mellem lærer og elev (og evt. også censor), men det er ok at vise initiativ (og dermed også kunne styre lidt) og have indspark til hvad man kan tale om. Emnemæssigt taler vi fortsat om emnet og/eller overemnet (- og altså ikke blot om alt muligt tilfældigt.
Hvad skriver undervisningsministeriet?
“I løbet af samtalen perspektiveres til kultur- og samfundsforhold samt egne forhold,
ligesom der perspektiveres til relevante dele af det overordnede tema. Der kan ikke tales
om ”hvad som helst”. Samtalen skal fortsættes inden for den ramme, som det selvvalgte
emne omhandler, eller associerede emner, som eleven eller læreren bringer ind i samtalen.
Kultur- og samfundsforhold skal inddrages i samtalen, og det forventes, at eleverne, ud
over at perspektivere til egne forhold, også kan inddrage viden og personlige erfaringer om
kultur- og samfundsforhold, fx fra tværfaglige arbejder, projektopgave eller fra at følge med
i medierne. Eleverne skal ikke levere længere referater, men kan inddrage et eller flere
relevante sagsforhold fra årets arbejde eller fra deres eget liv, som skønnes værdifulde at
tale om og forholde sig til.”
Endvidere er det godt at holde sig opdateret med hvad der foregår i samfundet generelt, se også danske nyheder, etc.
UVM: “Elever, som ikke holder sig alment orienterede, fx gennem medierne, eller undgår personlig
stillingtagen, vil ofte have vanskeligt ved at perspektivere, og det får indflydelse på deres
sproglige præstation. Hvis der ikke er noget indhold at udtrykke, får eleverne ikke mulighed
for at vise deres kommunikative færdigheder. Dette forhold bør eleverne gøres bekendt
med i undervisningen, fx i forbindelse med klassesamtaler om sprogtilegnelse.”
1 ns: 1300 bogstaver(uanset teksttype).
Der opgives 4-6 overordnede temaer.
Både skønlitteratur og faglitteratur.
Ikke-skrevet materiale (fx film og lyd).
Underskrives af skolens leder.
Max 1 A4 side
Overordnet tema - selvvalgt emne.
Kun stikord på dispositionen - ikke sammenhængende tekst.
Ikke alt for mange stikord.
Ingen kilder på dansk.
Ikke "mig selv" som kilde.
Flere forskellige teksttyper som kilder.
Ingen illustrationer (kun hvis det er absolut nødvendigt!).
Husk: Underskrift fra lærer og elev!
FP10: Kilderne ligger ud over klassens tekstopgivelser.
Elevernes dispositioner.
Prøvespørgsmål/oplæg (kun til FP9).
En oversigt, der viser sammenhæng elev - tema - emne.
En oversigt, der viser sammenhæng opgivelser - prøvespørgsmål (kun FP9).
Elevrækkefølge til prøven med navne og tidspunkter.
Følgebrev med lærers mailadresse og telefonnummer samt skolens telefonnummer og adresse.
Tjekliste:
Tekstopgivelser:
FP10 50-60 ns.1 ns: 1300 bogstaver(uanset teksttype).
Der opgives 4-6 overordnede temaer.
Både skønlitteratur og faglitteratur.
Ikke-skrevet materiale (fx film og lyd).
Underskrives af skolens leder.
Ingen disposition - ingen prøve!
Disposition til selvvalgt emne:Max 1 A4 side
Overordnet tema - selvvalgt emne.
Kun stikord på dispositionen - ikke sammenhængende tekst.
Ikke alt for mange stikord.
Ingen kilder på dansk.
Ikke "mig selv" som kilde.
Flere forskellige teksttyper som kilder.
Ingen illustrationer (kun hvis det er absolut nødvendigt!).
Husk: Underskrift fra lærer og elev!
FP10: Kilderne ligger ud over klassens tekstopgivelser.
Send til censor:
Tekstopgivelsesblanketten.Elevernes dispositioner.
Prøvespørgsmål/oplæg (kun til FP9).
En oversigt, der viser sammenhæng elev - tema - emne.
En oversigt, der viser sammenhæng opgivelser - prøvespørgsmål (kun FP9).
Elevrækkefølge til prøven med navne og tidspunkter.
Følgebrev med lærers mailadresse og telefonnummer samt skolens telefonnummer og adresse.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar